Samenvatting
Citroën is ronduit laat met een model in de middenklasse. De concurrentie heeft dit segment al lang en breed ontdekt als Citroën in augustus 1970 de GS presenteert. Maar met zijn gestroomlijnde vormgeving, fantastische vering, complete dashboard en riante kofferruimte zet de GS wel meteen een nieuwe standaard in zijn klasse. Toegegeven, er zijn ook minpunten, maar wie daar doorheen kijkt, ziet een bijzonder goed uitgebalanceerd geheel. Al snel bouwt Citroën het GS-gamma verder uit met de Break en de praktische Service. Het topmodel is de Birotor, een GS met wankelmotor. In september 1979 wordt de GS opgevolgd door de GSA, die behoorlijk is gemoderniseerd en inmiddels de beschikking heeft over de langverwachte vijfde deur. Medio 1986 loopt de laatste GSA van de band en zitten de succesvolle carrières van de GS en GSA er na 16 jaar op. In dit boek beschrijft auteur Marc Stabèl de geschiedenis van de Citroën GS en GSA. Middels tal van wetenswaardigheden en veel nog nooit eerder gepubliceerde foto’s worden de ontwikkeling, achtergronden en historische context uitgebreid belicht, evenals de evolutie van alle types van jaar tot jaar. Ten opzichte van het Nederlandstalige boek over de GS en GSA, dat Citrovisie in 2016 uitgaf, is deze Engelstalige versie met 36 pagina’s uitgebreid en aangevuld.