Samenvatting
Met zijn avant-gardistische dashboard, gestroomlijnde vormgeving, half afgeschermde achterwielen en hydropneumatische vering was de BX een échte Citroën. De messcherp gestileerde carrosserie brak echter ook radicaal met alle designtradities van het merk. De BX stond bovendien bol van de nieuwe, lichtgewicht materialen en vormde voor Citroën een enorme sprong voorwaarts op kwalitatief gebied. Door de jaren heen droegen nieuwe varianten zoals een break, een versie met automatische transmissie, diverse dieselmodellen en allerlei sportieve versies en speciale series bij aan het continue succes, zodat de BX uiteindelijk niet alleen het noodlijdende Citroën er weer bovenop bracht, maar ook de geschiedenis in ging als een van de meest succesvolle Citroëns ooit. Auteur Thijs van der Zanden beschrijft in dit boek de geschiedenis van de Citroën BX, van de eerste prototypen uit het begin van de jaren zeventig, tot de laatste BX die in 1994 van de band rolde. Ten opzichte van het eerst BX-boek van Citrovisie is dit nieuwe boek geactualiseerd, voorzien van nieuwe foto’s en extra beeldmateriaal. Om ook aan de niet-Nederlandstalige lezers tegemoet te komen is deze uitgave vertaald in het Engels door Citroënkenner Julian Marsh.