Samenvatting
Een nieuw perspectief op Breitners schildercarrière. George Hendrik Breitner (1857-1923) staat bekend als ‘de schilder van Amsterdam’ en ‘Nederlands impressionist’. Maar dekken deze kwalificaties de lading? Kennen we Breitner wel echt? In Breitner. Schilderbeest keren we aan de hand van zes thema’s – oefenen, figuur, licht/donker, lijn, beweging en kleur – terug naar de oerkunstenaar die Breitner is. Breitners onderwerpkeuze blijkt voor hem een middel om te experimenteren met lijn en kleur. Hiermee was hij zijn tijd ver vooruit en speelde hij een belangrijke rol in de ontstaansgeschiedenis van het modernisme in Nederland. Het boek combineert echte publiekslievelingen, zoals Breitners kimonomeisjes, met minder bekende kunstwerken waaronder een uitgebreide selectie van zijn rauwe, compromisloze naakten. Deze grote verrassingen plaatsen het bekendere werk in een nieuw perspectief. Zo komen we dichter bij de negentiende-eeuwse interpretaties van Breitners werk en, nog belangrijker, bij de intenties van de kunstenaar zelf.
Een nieuw perspectief op Breitners schildercarrière. George Hendrik Breitner (1857-1923) staat bekend als ‘de schilder van Amsterdam’ en ‘Nederlands impressionist’. Maar dekken deze kwalificaties de lading? Kennen we Breitner wel echt? In Breitner. Schilderbeest keren we aan de hand van zes thema’s – oefenen, figuur, licht/donker, lijn, beweging en kleur – terug naar de oerkunstenaar die Breitner is. Breitners onderwerpkeuze blijkt voor hem een middel om te experimenteren met lijn en kleur. Hiermee was hij zijn tijd ver vooruit en speelde hij een belangrijke rol in de ontstaansgeschiedenis van het modernisme in Nederland. Het boek combineert echte publiekslievelingen, zoals Breitners kimonomeisjes, met minder bekende kunstwerken waaronder een uitgebreide selectie van zijn rauwe, compromisloze naakten. Deze grote verrassingen plaatsen het bekendere werk in een nieuw perspectief. Zo komen we dichter bij de negentiende-eeuwse interpretaties van Breitners werk en, nog belangrijker, bij de intenties van de kunstenaar zelf.