Samenvatting
Begeleiden op leren bewegen en op gedrag
Welke bewegingsactiviteiten kunnen goed aangeboden worden aan dertienjarige leerlingen op cluster 4-scholen? Wat zijn goede activiteiten voor heterogene ZMOK-klassen? Wat zijn geschikte activiteiten voor ASS-leerlingen? Hoe kan je de leerlingen begeleiden zodat ze beter gaan deelnemen aan de bewegingsactiviteiten? Hoe begeleid je de leerlingen op hun (problematische)
gedrag?
In Bewegingsonderwijs op cluster 4-scholen worden dertien leerlijnen uitgewerkt door daarbinnen twee bewegingsactiviteiten te beschrijven: één voor een heterogene ZMOK-klas en één voor een ASS-klas (klas met uitsluitend kinderen met een vorm van autisme). Na de beschrijving van de bewegingsdoelen en de leerhulp die de leerkracht hierbij geeft, staat telkens een beschrijving van het gedrag van drie leerlingen in de genoemde bewegingssituatie en de wijze waarop de leerkracht hun gedrag kan begeleiden.
Hiermee is Bewegingsonderwijs op cluster 4-scholen niet alleen een boek voor cluster 4-scholen, maar ook voor praktijkonderwijs. Het geeft handreikingen voor vakleerkrachten en studenten in verschillende opleidingen.
Bewegingsonderwijs op cluster 4-scholen is tot stand gekomen uit een samenwerking van SLO, KVLO en Calo Windesheim.