Samenvatting
Dit boek behandelt in drie delen de volledige Gillion Crowet Collectie, die met haar ongeveer driehonderd stuks een referentieverzameling vormt op het gebied van de parures van de Marokkaanse berbervrouwen. De collectie, waarin de productie in zilver uit het platteland centraal staat, schetst een breed panorama van de creatieve centra, op basis van stukken van uitzonderlijke kwaliteit die we vandaag in geen enkele andere openbare collectie aantreffen. Het eerste deel verkent de historische continuïteit van de berbercultuur vanaf het neolithicum en onderzoekt het - nog altijd actuele - vraagstuk van een Saharaanse cultuur die zich door de verwoestijning gedwongen ziet zich elders te vestigen. Als antwoord op deze geschiedkundige benadering belicht het tweede deel de nauwe band die van de parures het "schermbeeld" van de berbervrouw maakt. Het derde deel verkent de plaatsen waar de parures werden voortgebracht. De juwelen worden herleid tot een topografie van de creatie die van Noord naar Zuid en van Oost naar West loopt, met een fundamentele verankering in het zuidoosten van Marokko.