€ 32,45

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Architectuurtips voor de Zorginformatiearchitect

Bob Schat • Boek • paperback

  • Samenvatting
    De positie van de patiënt of cliënt in de zorg verandert sterk en de zorg maakt op dit moment een inhaalslag met informatievoorziening en digitalisering. De manier van samenwerken tussen zorginstellingen en zorgverleners verandert en daarmee ook de informatie-uitwisseling.

    Informatiesystemen en apps moeten gebouwd kunnen worden en technisch goed werken, maar het zijn mensen die deze systemen gaan gebruiken. De zorginformatiearchitect vormt de brug tussen enerzijds de “harde” technologie en anderzijds de “zachte” wereld van de gedrag, gevoel en zorgen voor mensen en hun omgeving.

    “Architectuurtips voor de zorginformatiearchitect” behandelt een groot aantal onderwerpen die van belang zijn voor iedereen die betrokken is bij de informatievoorziening in de zorg. Het is gericht op informatiearchitecten, , projectleiders, informatieanalisten,IT-managers,systeemontwikkelaars en testers. Het boek is gericht op de praktijk. Het bundelt een groot aantal observaties, ervaringen en tips die van betrekking zijn op de curatieve, langdurige, formele en informele zorg.

    “Architectuurtips voor de zorginformatiearchitect” bevat ruim 150 bladzijden en meer dan 30 afbeeldingen.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 200mm x 200mm
    Aantal pagina's : 167
    Uitgeverij : Klif 6
    ISBN : 9789082663204
    Datum publicatie : 10-2018
  • Inhoudsopgave
    1 Zorginformatiearchitect
    1.1 De rol van de informatiearchitect in de zorg
    1.2 Over dit boek
    2 Het werkveld
    2.1 Mensen, aanpak, resultaten
    2.2 Informatievoorziening bij zorginstellingen
    2.3 Het bijzondere Nederlandse zorgstelsel
    3 Uitdagingen
    3.1 Complexiteit van het zorgstelsel
    3.2 De nieuwe rol van de patiënt
    3.3 Van zorg-eilanden naar een geïntegreerd zorglandschap
    3.4 De kwaliteit van de zorg-ICT
    3.5 Privacy, privacy, privacy
    3.6 “Het gaat sneller zonder architectuur”
    4 Aanpak
    4.1 De rol van de zorginformatiearchitect
    4.2 Methodiek
    4.3 Toewerken naar overeenstemming
    4.4 Synthese of compromis
    4.5 Kennis en kunde
    4.6 Architectuurmethoden
    5 Gereedschappen
    5.1 Integriteit
    5.2 Structuur en ordening
    5.3 Taalgebruik
    5.4 Afbeeldingen
    5.5 Kies het juiste gereedschap
    5.6 Architectuurmethoden
    5.7 Architectuurtools
    5.8 Waar laat je de architectuurdocumentatie
    6 Actuele aandachtspunten
    6.1 Uitwisseling en integratie – een uitdaging
    6.2 Berichtgeoriënteerdheid stelt specifieke eisen
    6.3 Basisvoorzieningen “verkopen” slecht
    6.4 Digitalisering of registratiezucht
    6.5 Alleen lópen doe je stap-voor-stap
    6.6 Verkeerd gebruik van beschikbare middelen
    6.7 Te weinig aandacht voor toepassing
    6.8 Proberen om de vórige trein te halen
    6.9 Mensen gedragen zich vaak niet altijd volgens plan
    6.10 Zorg is overal
    6.11 Zorg is tussen mensen
    7 Perspectief
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 32,45

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Extra computercapaciteit is veel gemakkelijker beschikbaar te maken dan de extra capaciteit van bekwame mensen in de zorg. De zorginformatiearchitect zou zich dus bij alles wat hij bedenkt moeten afvragen of dit bijdraagt aan vermindering van de administratieve last van de zorgverleners. Om meer “handen aan het bed” te krijgen is het absoluut nodig dat diezelfde handen minder met een toetsenbord of telefoonscherm bezig zijn.

Daarbij kunnen een paar principes helpen:
1. gegevens worden maar eenmaal ingevoerd. Als gegevens al op een plek in de organisatie (of beter nog: in de Nederlandse zorg…) zijn vastgelegd en uitgewisseld mogen worden, dan voeren we deze niet opnieuw in;
2. informatie die kan en mag worden afgeleid (uit andere informatie, uit de locatie van een patiënt of zorgverlener, uit een “event”) wordt ook inderdaad (digitaal) afgeleid en niet handmatig ingevoerd;
3. als het koppelen of integreren van applicaties/informatiesystemen de administratieve belasting van zorgverleners kan verminderen, dan realiseren we die koppeling of integratie;
4. registratieve handelingen van zorgverleners worden zoveel mogelijk beperkt, ondersteund met efficiency verhogende technische middelen (barcode scanner, chipkaart) en zodanig in het zorgproces gepositioneerd dat zij het zorgproces minimaal onderbreken. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen