Samenvatting
Arabische muziek kent, net als de westerse muziek, een grote rijkdom en verscheidenheid aan muzikale uitingsvormen en genres. Zij verschaft niet alleen vermaak, maar geeft ook uitdrukking aan gevoelens van schoonheid en ontroering. Muziek speelt een rol in de huiselijke kring, maar ook bij publieke evenementen. Ze wordt beoefend door amateur- en beroepsmusici en kent virtuoze beoefenaren en enthousiaste luisteraars. In de westerse wereld wordt de voorstelling die veel muziekliefhebbers van de Arabische muziek hebben, vooral bepaald door 'oriëntaalse' composities van westerse negentiende-eeuwse componisten. De auteur wil met dit boek een genuanceerd en volledig mogelijk beeld schetsen van de geschiedenis en de hedendaagse praktijk van de Arabische muziek. Dit boek geeft een overzicht van de geschiedenis en de muziektheorie van deze muziek en het bespreekt de belangrijkste vormen van de klassieke Arabische muziek, de populaire muziek en enkele genres van de popmuziek, zoals de Egyptische gl, de Algerijnse raï en de Palestijnse hiphop. Er is verder aandacht voor muziekinstrumenten en volksmuziek. Alle besproken tradities, stijlen en vormen worden geïllustreerd met muziekvoorbeelden, zowel in notatie als in klank (via muziekweb.nl te beluisteren en te downloaden). LEO PLENCKERS (1939) specialiseerde zich na zijn studie musicologie in de systematische muziekwetenschap en etnomusicologie. Hij promoveerde op de Arabische muziektraditie in Noord-Afrika en publiceerde over diverse aspecten van de Arabische muziek en muziekwetenschap. Hij was verbonden aan het Instituut voor muziekwetenschap van de Universiteit van Amsterdam.