€ 12,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Anders Kijken

op weg naar Een Merk Dat Klopt

Francien van Eersel • Boek • paperback

  • Samenvatting
    "The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes, but in having new eyes."
    - Marcel Proust

    Niet iedere ondernemer is zich ervan bewust dat hij (of zij) naast ondernemer ook visionair, thought leader en change maker kan zijn. Niet iedere ondernemer heeft in potentie Een Merk Dat Klopt. Ben jij wél die ondernemer die weet dat het tijd is voor een volgende stap, en gaat die volgende stap niet om meer omzet of een grotere winst maar om het claimen van jouw unieke plek in de branche of het vertellen van een nieuw, ander verhaal? Wil je jouw impact vergroten? Dan is dit boek voor jou.

    De wereld heeft je nodig. We leven in een tijd waarin we ontdekken dat bestaande denkbeelden en werkwijzen niet meer kloppen. Of het nu in de economie is, de politiek, de media, onderwijs of zorg. Ze zijn gebaseerd op een oud mens- en wereldbeeld, vol onbewuste overtuigingen en impliciete oordelen over wat goed en fout, belangrijk of onbelangrijk, waar of niet waar en mooi of lelijk is. Over definities van succes en wat het betekent om van waarde te zijn. We verlangen naar nieuwe leiders die een nieuw, ander verhaal vertellen en ons de weg wijzen naar een nieuwe wereld. Jij kunt die nieuwe leider zijn, zeker met Een Merk Dat Klopt.

    Dit boek combineert een antropologische blik op ondernemerschap en onze maatschappij met thema's als leiderschap en zichtbaarheid. Je begrijpt erdoor wat jouw verhaal is en wie je daarmee raakt, welke belofte je doet en waarom mensen zich bij jou willen aansluiten. Je ontdekt wat klopt voor jou. In Een Merk Dat Klopt is helderheid en alignement tussen alles wat je denkt, doet en zegt. Dat gaat over leiderschap: over steeds opnieuw kiezen voor wat klopt. En het gaat over zichtbaarheid: raken in een wereld waarin niet informatie maar tijd en aandacht schaars zijn. Het boek geeft je de helderheid die je nodig hebt én helpt je bij de eerste stappen op weg naar Een Merk Dat Klopt.

    Francien van Eersel (1977) is antropoloog met meer dan vijftien jaar ervaring in het communicatievak. Met haar Native Brand methode helpt ze sinds 2017 ondernemers en (maatschappelijke) organisaties aan hun merk dat klopt. Haar antropologische kijk op branding is uniek in de wereld. Het gedachtengoed van Een Merk Dat Klopt kent drie pijlers: antropologie, archetypen en de Reis van de Held.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 145mm x 210mm
    Aantal pagina's : 128
    Uitgeverij : Een boek dat klopt
    ISBN : 9789464438468
    Datum publicatie : 12-2022
  • Inhoudsopgave
    Inleiding

    H1 | Er klopt iets niet…
    Er fluistert iets...
    Bedrijfsleider of zielgever? (verhaal)
    Waarom we doen wat hoort
    Tienduizend euro per maand als doel (verhaal)
    Als het niet klopt...
    The second half of life
    Anders zijn
    Het lelijke eendje (verhaal)
    Je blinde vlek
    Het advies van een oude mol (verhaal)
    Visionairs, thought leaders en changemakers

    H2 | Ondernemen in een nieuwe wereld
    Het tijdperk van overload
    Tijden van verandering of verandering van tijden
    Ondernemen en betekenisgeving
    Nieuwe leiders
    Raken door herkenning en identificatie
    Voorbij de ratio
    Niet bewezen, dus niet waar (verhaal)
    Menselijke merken
    Be the change...

    H3 | Verder kijken, anders kijken
    Verder kijken
    Ongrijpbaar (verhaal)
    Oog voor betekenisgeving
    Anders kijken: kijken als antropoloog
    Achterin de taxi (verhaal)
    Verdiepen in de wereld van je klant
    Uitgangspunten van de antropologische blik
    De zin en onzin van focussen op je klant
    Outside-in of inside-out? (verhaal)
    Verdiepen in je eigen wereld
    Dat ene type klant (verhaal)
    Het is geen toeval
    Ronddwalen of verder kijken? (verhaal)
    Jouw rol, waarde en betekenis in het leven van anderen
    When worlds collide

    H4 | Houvast in de mist
    Sensemaking dankzij twee patronen
    Inspiratie
    De archetypen: herkomst en betekenis (alias: het eerste patroon)
    Vier drijfveren op twee assen
    Wat zijn archetypen, en wat niet?
    De twaalf oerkarakters
    Je Wijze Raad
    Homo fabulans, de vertellende mens
    Universele verhalen: de reis van de held
    Een reis in drie etappen, een verhaal in drie akten
    De drie akten en de archetypen
    De eerste akte: leren wat hoort
    De tweede akte: ontdekken wat klopt
    De derde akte: doen wat klopt
    Verhalen vertellen met je merk: van ondernemer naar mentor
    Durven twijfelen
    De enige échte belofte

    Bijlagen: 12 routes op weg naar Een Merk Dat Klopt
    Bijlage 1 | De onschuldige als karakter in je merk
    Bijlage 2 | De buurjongen als karakter in je merk
    Bijlage 3 | De held als karakter in je merk
    Bijlage 4 | De zorgzame als karakter in je merk
    Bijlage 5 | De ontdekkingsreiziger als karakter in je merk
    Bijlage 6 | De minnaar als karakter in je merk
    Bijlage 7 | De rebel als karakter in je merk
    Bijlage 8 | De creator als karakter in je merk
    Bijlage 9 | De heerser als karakter in je merk
    Bijlage 10 | De magiër als karakter in je merk
    Bijlage 11 | De wijsgeer als karakter in je merk
    Bijlage 12 | De clown als karakter in je merk

    Schatgraven (bronnen, inspiratie en meer)

    Dankwoord
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 12,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



Voor 16.00 uur besteld, overmorgen in huis!
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Er fluistert iets…

Het is 2003 en James Carnes loopt door Portland. Hij - vicepresident van één van ‘s werelds grootste sportmerken - is lichtelijk in de war. Er klopt iets niet. Zijn merk Adidas is groot geworden door een onbetwiste focus op het verbeteren van sportprestaties. Op het verlangen van atleten om grootse prestaties te leveren en zichzelf altijd uit te dagen en verbeteren. Door samen te werken met topatleten als Zinedine Zidane en Muhamed Ali. Door nadruk te leggen op het competitieve element van sport.

Maar een onrustig gevoel bekruipt James. Want terwijl hij door de straten van Portland loopt, ziet hij mensen die wél aan het sporten zijn maar zich níet lijken te bekommeren om het verbeteren van hun prestaties. Fitness, yoga, hardlopen. Hij voelt het, maar kan het nog niet duiden: er is iets aan het veranderen in de wereld en onze branche, en wij missen het. “Is yoga a sport?” vraagt hij in een directiemeeting.

Een vraag die voor ons hier en nu niet zo gek klinkt, maar voor de directieleden van het grote sportmerk anno 2003 uit de lucht komt vallen. Sport en competitie zijn in hun wereldbeeld onlosmakelijk met elkaar verbonden. Adidas helpt atleten winnen. Performance als reason of being van het merk. Hun eerste reactie is dan ook helder. Yoga, dat is heus ontspannend en gezond maar toch geen serieuze sport? James Carnes houdt voet bij stuk en laat diepgaand antropologisch onderzoek* doen naar sporters en sportbeleving. Dat onderzoek laat onomwonden zien dat het gros van de mensen niet sport om te winnen, maar vanwege de positieve effecten op hun gezondheid, omdat ze willen afvallen en ze zich erdoor lekker in hun vel voelen. Het onderzoeksbureau vraagt mensen om met een wegwerpcamera de reden van hun sportactiviteiten in beeld te brengen. Er nemen dertig vrouwen deel aan het onderzoek. Vijfentwintig van hen maken een foto van een klein zwart jurkje. Het komt als een grote verrassing voor de directieleden van Adidas. A little black dress. Da’s andere koek dan een gouden medaille om je nek of het uitlopen van een marathon.

En zo ontdekt James Carnes dat zijn gevoel klopte. Dat de betekenis van sport voor hun (potentiële) klanten is veranderd en het hun past om daarbij aan te sluiten. En dat is maar goed ook. Slechts negen jaar later - in 2012 - is meer dan de helft van de sportartikelen die door Adidas worden verkocht, bestemd voor fitness en yoga.

* Dit onderzoek wordt uitgevoerd door het toonaangevende Deense adviesbureau Red Associates, die erover schrijven in hun boek ‘The Moment of Clarity’.

James Carnes luistert dus naar het stemmetje in zijn hoofd. Dat stemmetje - dat zich niet alleen bij James Carnes laat horen - fluistert vaak zacht en wordt overstemd door andere geluiden. We noemen het wel intuïtie, of gut feeling. Het is het sluimerende gevoel dat
we kunnen hebben. Dat er iets niet klopt. Dat het niet meer klopt, zoals bij Adidas. Maar veel vaker: dat het nóg niet klopt. Als je dit stemmetje herkent, wijst dit boek je de weg. Ik beloof je dat het een onvergetelijke reis wordt.

--

BEDRIJFSLEIDER OF ZIELGEVER? | Ik zit op het kantoor van een traditioneel MKB-bedrijf in de bouwsector. Duuk, de directeur, laat zich - op aangeven van zijn meer visionaire partner - graag inspireren. Ik bewonder zijn open houding, want voel ook zijn gereserveerdheid. Ik begrijp aan alles dat wat ik kom vertellen in deze sector, in dit bedrijf en voor deze man nieuw is, en volstrekt anders dan alles wat hij kent en weet. We belanden al gauw in een mooi gesprek over het bedrijf. Duuk vertelt over de geschiedenis van het bedrijf, en hoe hij het zestien jaar geleden overnam.

Hij neemt ons mee in de verschillende crises die het heeft doorstaan sindsdien. Zijn trots is voelbaar. Maar ik voel ook iets anders. De manier waarop hij tot nu toe ondernam, volstaat niet meer. Er is iets anders nodig, en hij weet het. Maar wat? In het gesprek komen we steeds dichter bij de kern. Duuk laat me een document zien met merkwaarden. Hij kijkt me vragend aan, benieuwd naar wat ik ervan vind. Ik lees het aandachtig door. Het gaat over vakmanschap, betrouwbaarheid en duurzame kwaliteit. Prachtige woorden, maar in niets herken ik Duuk, noch zijn partner en hun verhalen. Het raakt niet. De woorden zijn niet geladen met betekenis. En ineens is me duidelijk wat er aan de hand is.

Deze man nam een bedrijf over en zorgde er bedrijfsmatig voor dat het zelfs in tijden van crisis kon groeien. Hij deed wat hoort, en dat is heel knap. Maar hij verzuimde zijn ziel erin te stoppen, en er een merk van te maken - laat staan Een Merk Dat Klopt. Ik moet ervoor zorgen dat hij dat inziet. Dus sta ik op.

“Als je hier nu naar kijkt,” vraag ik terwijl ik wijs naar de tekening van zijn bedrijf die tijdens ons gesprek op een flip-over ontstond, “waarin herken je jezelf? Wat hiervan is echt van jou?” Hij valt stil. Minutenlang draait er iets in hem op volle toeren. Ik geef hem de tijd die nodig is, en ook zijn partner wacht geduldig af. Dan begint Duuk te praten, met zachte stem. “Als ik heel eerlijk ben, herken ik me er helemaal niet in. Ik heb zestien jaar keihard gewerkt om het bestaande bedrijf te behouden. Personeel behouden, klanten behouden,
omzet behouden. Maar het voelt niet van mij.” Ik slik, want ik zie dat die conclusie pijnlijk voor hem is. Duuk vertelt. Dat hij een stadse man is met een bedrijf in de provincie. Die dat in het begin als avontuur zag, maar terecht is gekomen in dagelijkse beslommeringen en in een omgeving waar hij niet tot zijn recht komt. Dat hij een voorliefde heeft voor het werken met studenten en young professionals. Zijn ogen beginnen weer wat te stralen als hij eraan denkt. “Ik weet niet wat het is. Ik spreek hun taal of zo. Ik vind hun nieuwsgierigheid en eagerness om nieuwe dingen te leren te gek. Hun pro-activiteit en het idee dat er nog een leven voor hen ligt. Samen keihard werken en dan op vrijdagmiddag borrelen en flauwe moppen tappen.” Hij droomt even weg. Dan zegt hij het. “En nu heb ik een gereformeerd bedrijf waarin de meeste medewerkers langer werken dan ik. En is het heel hard werken. Ploeteren, duwen en trekken.”

“Wat zou er gebeuren als je meer van jezelf gaat laten zien in je bedrijf?” vraag ik hem. En dat is de vraag die hij nodig heeft. Er ontstaat licht in de zwaarte, en het vuur in Duuk laait weer op. “Dan zou het me geen moeite meer kosten,” zegt hij. “Dan kan ik gewoon mezelf zijn. En zouden die jongelui hier maar wat graag willen werken. Dan zou het weer leuk zijn.”

--

Meer van jezelf laten zien in je bedrijf. Jezelf zijn. En dan je manier van werken, je communicatie en alle andere onderdelen van je merk daarmee in lijn brengen. Het kan, en heeft drie effecten. Het zorgt ervoor dat de juiste mensen - klanten, medewerkers
en samenwerkingspartners - zich tot jouw merk aangetrokken voelen, intuïtief weten dat ze met jou willen werken. Omdat jij - het tweede effect - ze raakt. Moeiteloos, omdat je werkt en communiceert met energie, je zin- en betekenisgeving ervaart en heel goed
weet wie je bent en wat je te brengen hebt. Je merk is uniek en onderscheidend, en roept een ander gevoel opdan alle anderen. Waardoor je opvalt. Het derde effect.

Een Merk Dat Klopt. Het kan dus. Het enige wat je ervoor te doen hebt, is stoppen met doen wat hoort en ontdekken wat klopt voor jou. Klinkt eenvoudig, toch? Dat is het ook. Maar niet makkelijk, en dit is waarom. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen