€ 29,00


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

200 Creatieve muzikale activiteiten voor coöperatief leren - deel 2 - activiteiten voortgezet onderwijs

Dr Frits Evelein • Boek • paperback

  • Samenvatting
    ‘200 creatieve muzikale activiteiten voor coöperatief leren - deel 2, activiteiten voortgezet onderwijs’ is een inspirerend, praktisch, veelzijdig activiteiten boek, bruikbaar voor elke muziekdocent. De muzikale activiteiten in dit boek vertalen een visie op muziekleren gebaseerd op ervaring, activiteit flow, reflectie en muzikale kennis en vaardigheid naar stimulerende en inspirerende muzikale interactie.

    Het is geschikt voor voortgezet onderwijs, muziekscholen, opleidingen en nascholingen voor activiteitenbegeleiders en kunstonderwijs, voor koren en ensembles. Overal waar in groepen wordt gewerkt is dit boek handig: voor gewoon plezier in muziek, gerichte muzikale en diepgaande leeractiviteiten, algemene vormende en instrumentale muziekles, het werken met een instrumentaal of vocaal ensemble of muzikale vorming in het kader van een beroepsopleiding. Het kan allemaal gebaseerd worden op en verrijkt worden met de activiteiten in dit boek.

    Deel 2 is een uitbreiding van deel 1 (activiteiten voor de basisschool): met meer diepgang, complexiteit en aandacht voor leren en het gebruiken van het notenschrift.

    Dit boek bevat een keur aan in de praktijk beproefde activiteiten, die zich eenvoudig tot inspirerende, afwisselende en ook verassende leerlijnen laten samenvoegen. De activiteiten zijn deels voorzien van inhouden op werkkaartjes en speciaal voor dit boek gecomponeerde muzikale contexten in de vorm van gerichte meespeelmuziek. De kaartjes zijn op PDF en de muziek als mp3 te downloaden van www.MusicfromSource.net

    Alle activiteiten zijn ook voorzien van instructiekaarten met stappen die door de leerlingen zelf gevolgd kunnen worden. Verschillende indexen maken de activiteiten, de werkkaartjes en de muziek overzichtelijk en ontsluiten zo de rijkdom aan materiaal in de activiteiten.

    De index achterin dit boek geeft een overzicht van alle werkvormen en de inbedding in het curriculum, de muziek en de kaartjes. In de inleidende hoofdstukken worden praktische voorbeelden en tips gegeven, bijvoorbeeld over geluidsmanagement, organisatie en het begeleiden van coöperatief leren.

    Over de auteur
    Dr. Frits Evelein werkte als muziekdocenten in het VO en ongeveer 20 jaar als opleider aan de Universiteit Utrecht en Codarts. Hij volgde opleidingen aan het Zwols en Utrechts conservatorium, studeerde muziekwetenschap en promoveerde in de psychologie. Hij verzorgd trainingen en masterclasses in binnen en buitenland. Tegenwoordig componeert hij Music from Source en ontwikkelt nieuwe vormen van onderwijs gebaseerd op het ontwikkelen van het volledig brein en bewustzijn.


    De muziekfragmenten, kaartjes en formulieren bij de activiteiten zijn als download mp3 en pdf’s te verkrijgen via www.musicfromsource.net
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 170mm x 240mm
    Aantal pagina's : 250
    Uitgeverij : Music from Source
    ISBN : 9789082997408
    Datum publicatie : 01-2020
  • Inhoudsopgave
    Inhoud
    Voorwoord 3
    Inhoudsopgave 4

    Deel 1 - Uitgangspunten

    Inleiding 10

    1 Muziek maak je samen: coöperatief leren in muziek
    1.1 Stapsgewijze processen 12
    1.2 Organisatie 14
    1.2.1 Coöperatief leren en klassikaal muziek maken 14
    1.2.2 Werken met kaartjes 14
    1.2.3 Geluidsmanagement 16
    1.2.4 Rollen en taken 17
    1.2.5 Studio’s en workstations 18

    2 Muzikale en didactische uitgangspunten
    2.1 Muziek als praktijk 19
    2.1.1 Vijf dimensies van muzikale kennis 20
    2.1.2 Dimensies in een muziekstuk 22
    2.2 Muzikale ervaring en reflecteren 23
    2.3 Luisteren 25
    2.4 Musiceren 27
    2.4.1 Experimenteren, improviseren en componeren 27
    2.5 Het gebruik van notenschrift 28
    2.6 Het omgaan met het beoordelen van musiceren 29
    2.7 Meespeelmuziek 31

    Literatuur 34


    Inhoud deel 2 36
    Praktische tips voor het gebruik van de activiteiten 46
    Leraar als muzikaal model en coach 46
    Opbouw van de activiteiten 46
    Beknopte beschrijving 47
    Activiteiten verspreiden of opdelen 47
    Faseer het samenwerken 47
    Reflecteren 47
    Criteria voor proces en product 47
    Werken in het klaslokaal of in andere ruimten 48
    Geluidsmanagement 48
    Het gebruiken en kiezen van de muzikale contexten 49
    Tijdsdruk doet wonderen 50
    De lengte van de muziekstukken in relatie tot de muzikale contexten 50
    Kaartjes 51
    Grafische en notennotatie op kaartjes 51
    Zelf kaartjes maken 51
    Organisatie van de kaartjes 51
    Smartboard, beamer en leermiddelen 52
    Leerlijnen en inbedding in het curriculum 53
    Onderbouw en bovenbouw 53
    Projecten en verdieping 54

    200 Activiteiten

    A Luisteren

    1 Muziek in beeld
    1.1 Muziek in beeld 57
    1.2 Muziek in grafische notatie 58
    2 Muzikale sferen
    2.1 Muzikale sferen 60
    2.2 Muzikale sfeer tekenen en benoemen 61
    2.3 Kan muziek iets weergeven? 62
    3 Luisteren met grafische notatie
    3.1 Muziekfragmenten vergelijken met van grafische notatie 64
    3.2 Zelf grafische-notatie-kaartjes maken bij een muziekfragment 65
    3.3 Instrument volgen met grafische notatie 66
    3.4 Partituurpuzzel 66
    4 Luisteren en geheugen
    4.1 Muziekfragmenten onthouden 67
    4.2 Muziekfragmenten onthouden door plaatjes 69
    4.3 Muziekfragmenten onthouden door grafische notatie 69
    4.4 Muziekfragmenten onthouden door geschreven kenmerken 69
    4.5 Muzikale puzzel met grafische notatie 69
    4.6 Muzikale puzzel 71
    5 Rubriceren van muziekfragmenten
    5.1 Rubriceren van muziekfragmenten 73
    6 Recensie schrijven
    6.1 Recensie schrijven 75
    7 Muziek vergelijken
    7.1 Uitvoeringen vergelijken 76
    7.2 Muziekstijlen vergelijken 77

    B Auditief instrumentaal musiceren

    8 Melodieën op gehoor spelen
    8.1 Melodie op gehoor uitzoeken en spelen 80
    8.2 Melodie raden 81
    8.3 Orkestmelodie spelen 81
    8.4 Orkestmelodie spelen op klankbronnen 82
    8.5 Tweede stem of begeleiding uitzoeken 82
    8.6 Parallelle melodie 83
    9 Verhaal en karakters in muziek
    9.1 Muzikaal verhaal 85
    9.2 Dieren verklanken 86
    9.3 Stripfiguren verklanken 86
    9.4 Muzikaal voorlezen 86
    9.5 Muzikaal verhaal-raadsel 87
    10 Muzikale sferen op instrumenten
    10.1 Muzikale sferen componeren 89
    10.2 Muzikale sferen componeren met akkoorden 90
    10.3 Muzikale sfeercompositie 90
    11 Filmmuziek
    11.1 Filmmuziek 91
    12 Timbres 1
    12.1 Timbres verzamelen en vergelijken 92
    12.2 Timbres kleuren 93
    13 Timbres 2
    13.1 Klankleuren-ritmestuk 94
    13.2 Compositie met klanken 95
    13.3 Kristal-compositie 95
    13.4 Klankkleurenverhaal 96
    14 Afstanden-composities
    14.1 Afstanden-ritmespel 97
    14.2 Afstanden-compositie 99
    15 Dirigeren en drumcirkel
    15.1 Drumcirkel 100
    15.2 Dirigeren 101

    C Activiteiten met de stem

    16 Woorden-grooves
    16.1 Woorden-grooves 103
    16.2 Woorden-grooves zonder klinkers 107
    16.3 Woorden-grooves-canon 107
    17 Woorden-grooves op instrumenten
    17.1 Woorden-grooves op slaginstrumenten 108
    17.2 Woorden-grooves op melodie-instrumenten 109
    18 Rappen
    18.1 Krantenkop-rap 110
    18.2 Rapzinnen 111
    18.3 Gedichtenrap 111
    18.4 Krantenberichten-rap 111
    18.5 Briefrap 112
    18.6 Rapmelodie 112
    18.7 Rap-ostinaten 112
    18.8 Bodypercussie-beatbox-rap 113
    18.9 Djabbertalk-rap 113
    19 Rapwedstrijd 114
    20 Call and respons
    20.1 Call and Respons 115
    20.2 Call and respons-klankstuk 116
    20.3 Call and respons van een bestaande song 116
    21 Gedichtenmuziek
    21.1 Muzikaal gedicht De leerlingen vormen duo’s. 118
    21.2 Muzikaal estafettegedicht 119
    21.3 Gedicht als muzikale puzzel 120
    21.4 Gedicht zingen 120
    21.5 Gedicht zonder klinkers of zonder medeklinkers 121
    21.6 Instrumentaal gedicht 121
    22 Vocale klankpartituur
    22.1 Vocale klankpartituur 122
    22.2 Vocale klankpartituur van een gedicht 123
    22.3 Vocale klankpartituur van krantenkoppen 123
    22.4 Vocale klankpartituur van een verhaal 123
    22.5 Andere vocale klankpartituren 124
    23 Ademimprovisatie en ademcompositie
    23.1 Ademmuziek 125
    23.2 Ademakkoorden 126
    23.3 Adem-beatboxen 127
    23.4 Adem-klankmachine 127


    D Zingen en songs

    24 Songs
    24.1 Couplet en refrein van een song instuderen 129
    24.2 Een song aanleren 130
    25 Covers
    25.1 Song uitvoeren 131
    25.2 Cover 132
    25.3 Veranderen van ritme of melodie van een song 133
    25.4 Melodie en tekst wisselen 134
    25.5 Melodie- en ritmekluts van songs 135
    26 Songwriting
    26.1 Songtekst schrijven 136
    26.2 Zingen in een band 138
    26.3 Songs en songteksten vergelijken 139
    27 Song-grooves
    27.1 Song-grooves 142
    27.2 Meerstemmige song-grooves 143
    28 Songfestival en songboek
    28.1 Opstellen van criteria voor een songfestival 144

    E Ontwerpen en componeren

    29 Instrumentale grooves
    29.1 Instrumentale grooves 146
    29.2 Instrumentale grooves-compositie 148
    29.3 Grooves-compositie met stapsgewijze veranderingen 148
    29.4 Grooves-compositie met grote contrasten 149
    30 Instrumentale echo-ostnaat-grooves
    30.1 Echo-groove 150
    30.2 Instrumentale grooves-echo-compositie 151
    30.3 Grooves-echo-compositie met aparte klanken 152
    30.4 Groove-notatie 152
    31 Ostinaten
    31.1 Ostinaat in verschillende snelheden 153
    31.2 Ostinaat met omkering 154
    31.3 Parallel-ostinaat 155
    32 Een melodie van een song variëren
    32.1 Een melodie van een song veranderen 156
    32.2 Melodie spelen met het ritme van een andere melodie 157
    32.3 Melodie in een andere maatsoort spelen 158
    33 Songs spelen op instrumenten of klanken van voorwerpen
    33.1 Song spelen met klanken van voorwerpen 159
    33.2 Voor- en naspelen van stukjes van songs op klankbronnen 160
    33.3 Combineren van songs op klankbronnen 161
    34 Componeren bij een muzikale context
    34.1 Componeren bij een context 163
    35 Kennismakings- en namencomposities
    35.1 Namensong 164
    35.2 Muzikale namen 165
    35.3 Namenmuziek 165
    35.4 Kennismakingsritme 166
    35.5 Kennismakingsmelodie 166
    36 Bourdon
    36.1 Bourdon 167
    36.2 Bourdon met uitvoeringsmanieren 168
    36.3 Bourdon met twee melodieën 168
    36.4 Bourdon bij bestaande song zoeken 168
    37 Muziekmachine
    37.1 Muziekmachine 169
    37.2 Muziekmachine met instrumenten 170
    37.3 Muziekmachine op veranderende ritmische of stijlcontext 170
    37.4 Klinkers, medeklinkers of ritmische woordenmachine 171
    37.5 Muziekmachine-motieven noteren op kaartjes 171
    37.6 Nikkelen Nelis 171
    37.7 Voeten en handen 172
    38 Muzikale dialoog
    38.1 Muzikale dialoog 173
    38.2 Instrumentaal gesprek met verschillende karakters 175
    39 Telefoonnummers en reeksencomposities
    39.1 Telefoongroove 176
    39.2 Ringtones-compositie 177
    40 Werken met akkoorden en harmonie
    40.1 Gebruik maken van style en ritme op het keyboard 179
    40.2 Akkoordenbegeleiding 181
    40.3 Akkoorden bedenke Reflectie 182
    40.4 Mineur 183
    40.5 Kwartakkoorden 183
    40.6 Harmonie 184
    41 Ladders
    41.1 Pentatonisch 185
    41.2 Heletoons muziek 186
    41.3 Bluestoonladder 186
    41.4 Twaalftoonsmelodie 187
    42 Spiegelen en kreeftgang
    42.1 Gespiegelde melodie 188
    42.2 Kreeftgang 189
    43 Verschuivingen
    43.1 3 over 1, 3 over 2 190
    43.2 Half time, dubbel time 191
    43.3 Stretto 192
    44 Baslijnen
    44.1 Baslijn uitzoeken bij een melodie 193
    44.2 Dalende bas 194
    44.3 Kwintenbas 195
    44.4 Gebroken-akkoorden-bas 195

    F Muzikale parameters en notatie

    45 Muzikale parameters en notatie
    45.1 Bingo 197
    45.2 Notatie 198
    45.3 Memory 199
    45.4 Notatiekwartet 200
    45.5 Notatie-estafette 201
    45.6 Notatiekaartjes maken 201
    46 Noteren van bestaande muziek
    46.1 Noteren van bestaande muziek 202
    47 Compositie
    47.1 Compositie 203
    47.2 Meerstemmige compositie 204
    G Uitvoeren van genoteerde muziek

    48 Spelen met ritme- en melodiekaartjes
    48.1 Spelen met kaartjes 206
    48.2 Kaartjescompositie 207
    48.3 Melodie of ritme noteren 208
    48.4 Notatie maken en elkaars notatie uitvoeren en aanvullen 208
    48.5 Meerstemmige melodie 209
    49 Instuderen en uitvoeren
    49.1 Compositie instuderen 210
    49.2 Muzikale keuzes bij een uitvoering 211

    H Denken over muziek

    50 Denken over muziek
    50.1 Muzikale begrippen leren en onthouden 213
    50.2 Relatie theorie - muziek - achtergronden 214
    50.3 Muziek in cultuurhistorische context 215
    50.4 De ideale huiswerkmuziek 217
    50.5 Muzikale voorkeuren vragenlijst 217
    50.6 Muzikaal sociogram 218
    50.7 Hoeveel muziek wordt er gekopieerd 218
    50.8 Alternatieven 219

    I Presentatie en reflectie
    I.1 Simultane presentatie 220
    I.2 Generale repetitie 220
    I.3 Presentatierondo 220
    I.4 Presentatie-estafette 222
    I.5 Muurkrant of poster 222
    I.6 Essay 222
    I.7 Informatieboekje 222
    I.8 Lemma in encyclopedie 223
    I.9 Radio en tv-uitzending 223
    I.10 Postermarkt met ideeën 223
    I.11 Presenteren en reflecteren 224

    Multimedia presentatievormen
    I.12 Webpagina of blog 225
    I.13 Podcasting 225
    I.14 Wiki en E-zine 225
    I.15 YouTube 225

    Reflectie
    I.16 Waar letten we op? 226
    I.17 Gebruik van reflectiekaartjes 227
    I.19 Vorm van een speelstuk of compositie 228
    1.20 Logboek en portfolio 229

    Bijlagen
    Index van mp3-download muziekfragmenten 230
    Index van werkvormen 236
    Index van de kaartjes op download PDF 247
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 29,00

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 
×
SERVICE
Contact
 
Vragen