Samenvatting
Leren schrijven is niet altijd vanzelfsprekend voor een kind met autisme. Verschillende motorische vaardigheden worden immers gecombineerd met cognitieve uitdagingen. Dit programma, gebaseerd op de Autisme Centraal - Methodiek, wil een hulp zijn in het optimaliseren van het schrijfproces om kinderen met autisme meer kansen te bieden. Dit boek biedt een pak aan ideeën en tips die rekening houden met het uniek autistisch denken. Aan welke voorwaarden moet een kind met autisme voldoen om te leren schrijven? Hoe verhelder je de zithouding of de pengreep? Wat met kinderen die het moeilijk hebben om hun blad juist te positioneren? Hoe visualiseer je een beweging? Wat kan je doen om de transfer te bevorderen? Het zijn maar enkele van de vragen waarop dit schrijfprogramma een autismevriendelijk antwoord aanreikt om het schrijvende kind te ondersteunen. Daarnaast gaat dit boek dieper in op fundamentele aandachtspunten en keuzes waar schrijfbegeleiders mee geconfronteerd worden. Door meer dan honderd visualisaties, oefeningen en werkbladen (downloaden via www.autismecentraal.com) inspireert dit programma om na te denken over concreet taalgebruik, schrijfgrootte, materiaalkeuze, lettersoort en -vorm... Dit schrijfprogramma ontstond als aanvulling op het leesprogramma aap-zee-koe, maar is ook los daarvan te gebruiken door iedereen die samen met een kind met autisme de eerste stappen in het schrijfproces zet!