Fragment
Klassenboek
Het klassenboek vind ik één van de meest waardevolle voorwerpen in ons lokaal. Ieder schooljaar starten we met een leeg notitieboek en aan het einde van het schooljaar is deze vaak volgeschreven met brieven aan de groep. De kinderen krijgen de kans om in het klassenboek hun verhaal te delen.
Dit kan iets moois zijn wat ze hebben meegemaakt of juist iets verdrietigs. Het kan een bedankje aan de klas zijn of juist een oproep omdat ze iets hebben gezien wat niet ‘gouden groep waardig’ is. Ieder kind mag op ieder moment van de dag besluiten om een brief te schrijven. Vaak doen ze dit alleen, maar soms hebben ze hier de hulp van de leerkracht of een klasgenoot voor nodig.
De brief wordt altijd voorgelezen in de kring door het kind wat de brief geschreven heeft. Na het voorlezen van de brief mogen de kinderen uit de groep een opmerking plaatsen of een verdiepende vraag stellen. Het kan gebeuren dat een kind onder het lezen van de brief verdrietig wordt. Een kind uit de groep haalt dan een bekertje water en een zakdoekje. De klasgenoten die naast het kind zitten slaan een arm om het kind heen en troosten hem of haar. De brief wordt alsnog helemaal voorgelezen door het kind zelf of een klasgenoot. Brieven worden vaak afgesloten met: Dit zorgt ervoor dat ik mij ….. voel en ….. doe. Ik zou het fijn vinden als jullie hier rekening mee willen houden. Je kunt je voorstellen dat het een opluchting is voor de leerling om zijn emoties te delen. Deze momenten in de kring zijn zeer waardevol. Ze zorgen ervoor dat kinderen begrip voor elkaar krijgen. De leerlingen ontdekken dat ieder kind moeilijke situaties meemaakt en dat deze zijn of haar gedrag beïnvloeden. Na een paar dagen pakken we de brief er nog eens bij om te vragen aan de leerling hoe het nu gaat. Een belangrijke afspraak over het klassenboek is dat de informatie van de brieven niet gedeeld wordt buiten de klas met uitzondering van de ouders. Soms vinden kinderen het prettig om met vader of moeder door te praten over iets wat voorgelezen is.
Vergeet ook niet om zelf af en toe in het klassenboek te schrijven. Bijvoorbeeld aan het begin van het schooljaar waarin je schrijft wie jij voor de leerlingen wilt zijn.
Al een aantal jaar koop ik aan het begin van het schooljaar vriendschapsarmbandjes voor de hele klas en doe ik deze om na het voorlezen van deze brief;
Lieve kinderen,
Ik beloof dat ik jullie zal laten voelen hoe waardevol jullie zijn. Ik beloof dat ik jullie nieuwe dingen zal leren, jullie zal aanmoedigen om te groeien en je verantwoordelijkheid geef over je eigen leerproces. Ik beloof dat ik altijd naar je zal luisteren, dat je mij kunt vertrouwen. Als er iets is (leuke dingen of moeilijke dingen) voel je vrij om naar me toe te komen onder schooltijd of na schooltijd. Ik wil altijd voor jou klaar staan. Ik respecteer je om wie je bent. Ik verlang niet van jou dat je perfect bent en dat je alles goed doet.. helemaal niet. Je best doen in deze groep is altijd meer dan voldoende. Dankjulliewel dat ik jullie juf mag zijn. Ik voel me vereerd! Ik hoop dat wij allemaal ons best zullen doen om het beste in onszelf en elkaar naar boven te halen. Liefs, Juf Mirjam
Aan het einde van het schooljaar zal ik deze brief nog een keer voorlezen en alle tops en tips, die de leerlingen hebben, in ontvangst nemen.
×